Rezeki Halal


Aku sangat suka bila tengok orang bekerja untuk mencari duit. Dulu masa aku belajar dekat tengah KL aku selalu nampak ada orang ni akan kutip botol-botol dalam tong sampah untuk dijual. Sama juga dengan orang Indonesia yang duduk dalam FELDA bapak aku untuk ambik upah kait sawit dan sama jugaklah dengan warga asing yang potong rumput belakang rumah orang minggu lepas.

Macam biasa dalam dunia ada macam-macam kerja dan kerja itu sangat perlu. Tapi ada jugak sesetengah orang yang tak sanggup buat sesuatu kerja. Macam aku sendirilah senang, ada kerja yang aku rasa aku takkan mampu buat.


Macam tempat aku kerja ni, kampus universiti yang besar dan di tepi jalan-jalannya ada pokok-pokok. Ha bila ada pokok dia ada daun dan bila ada daun maksudnya banyaklah daun yang akan berguguran setiap hari. Setiap pagi ada dua tiga orang yang akan sapu daun-daun ni. Dahlah daun jenis kecik-kecik. Kalau aku, memang tak dapatlah. #respect

2 comments:

suhida said...

org yg keje2 cmtu, klu rezeki diorang jadi CEO ke manager ke,memang particular orangnya..betul!

Kesuma Angsana said...

rezeki masing2kan!