Pilihan

Berbalik pada boikot memboikot dan orang boikot tak lama sebab takde pilihan. Aku kadang-kadang terfikir kenapa takde orang nak ambik peluang. Boikot Starbucks tetiba ada orang Melayu Islam bukak kedai minum kopi jugak, setanding, sesedap. Begitu jugak McDonalds. Buatlah properly. Sekali lagi aku cakap, aku tak pasti relevan ke kita nak boikot dekat Malaysia ni? Betul ke?

Point aku di sini cumala kenapa orang taknak mengambil kesempatan.

Bukan apa, sekarang adalah jugak alternatif tapi kalau korang perasan diaorang macam tak berapa ambitious. Bukak warung je. Ye aku tau sebab duit dan modal tapi cubalah usahakan. Oklah aku taknak cakap pasal modal, rumit, dan aku rasa sebab rumit orang susah nak buat.

Kalau korang ingat dulu ada gerai jambu apa ntah. Sorang bukak, 500 orang bukak dalam kawasan berdekatan. Sekarang ni orang berniaga burger bakar. Satu bukak, beratus kedai lagi bukak. Benda sama. Berlawan-lawan. Boleh nak bukak benda sama tapi janganlah jarak dia 300 meter antara satu sama lain.

Kalau korang ada baca di Mekah pun ada Starbucks dan baru-baru ni bukak kedai Paris Hilton. Orang bising, marah. Arab yang tak sensitif ni satulah tapi bayangkan kalau ada products yang setaraf dari orang Islam, maybe diaorang yang boleh berniaga dan compete di situ. Barulah orang tak bising.

Aku masih mencari recipe pure nasi kandar yang power untuk aku bukak kedai makan. Tapi orang Melayu berniaga pun ada risiko jugak, ilmu hitamlah, apalah.

No comments: