Sedia Untuk Mati?

Aku ingat arwah bapak aku bertahun-tahun cakap yang hari raya tahun ini macam hari raya last dia dan mungkin tahun depan dia dah meninggal. Maybe berbelas tahun kut dia cakap macam tu, sejak umur dia 60an ke since 50 an. Masa dia pergi buat haji masa umur 65 tahun dia tak kisah pun kalau dia meninggal dekat Mekah. Dipendekkan cerita macam dia cakap; I AM READY TO DIE!

Tapi bila abang aku bagitau dia ada cancer nampaklah dia sedih dan cakap kawan dia sihat je lagi walaupun lebih tua daripada dia. Dan masa itu umur dia 73. Point aku di sini, sebanyak mana pun amal ibadat kita, selama mana pun kita hidup, kita takkan pernah ready untuk mati.

Tapi arwah bapak aku terimalah penyakit dia, aku tak pastilah dalam hati dia macamana kan. Tapi dua tiga hari sebelum meninggal tu dia cakap kat mak aku.. "Perut aku dah keras", dia tau dia tinggal beberapa hari lagi. Dan dua minggu sebelum tu badan dia bengkak-bengkak, biasanya lung cancer memang lepas bengkak-bengkak tu surut memang dah tak lamalah nak meninggal. Dia tak tau masa tu, tapi aku tau.

Soalannya di sini; ARE YOU, READY TO DIE???

2 comments:

Malina Mat Wazip said...

Dan dia selalu cakap burung gagak tu follow dia..dah turn dia ke..ni sebelum org gi singapore tu..now org rasa gagak ikut org..adakah???..

Rose Azadir said...

Hi…saya blogwalking kat sini. Jemput datang ke blog saya yer http://ibu2ahmad.blogspot.com