Petrol Murah Tapi Kereta Mahal? Petrol Mahal Tapi Kereta Murah?

Sekarang zaman orang nak berjimat sebab kenaikan harga petrol semua. Sorry sorry, pengurangan subsidi bak kata PM yang tercinta. Ok, muncullah segala kereta Hybrid. Jimat minyak gila gila. Tapi aku tak pasti korang perasan ke tidak semua kereta Hybrid ni adalah kereta-kereta high end yang harganya mahal. Aku ambik contoh kereta yang famous.

Honda Jazz Hybrid - RM87,404.50
Honda CRZ Hybid - RM119,253.50

Kita mungkin jimat dari segi minyak tapi harga kereta itu sendiri dah mahal. Tapi memang dua kereta ni best gilalah dan pernah satu masa aku jatuh cinta dengan CRZ. Tapi andaikata kita nak jimat minyak. Ok kita sekadar nak berjimat dan ada kenderaan yang not bad untuk ke office lah misalnya. Katakan perjalanan korang dalam 40KM ke office, pergi balik 80KM macam sahabat saya sorang ni. Mungkin daripada beli kereta Hybrid kita beli je lah kereta tempatan macam:

Perodua Viva - RM25,324.30
Perodua MyVi - RM44,612.60

Kalau minyak mahal sikit pun tapi bila kita calculate semuanya dipengakhiran nanti mungkin kita lagi jimat dari pakai Hybrid car. Dan kereta tempatan ni ok je pun kalau setakat nak ada kereta pergi kerja. Dan aku tak rasa minyak dia mahal sangatlah pun. Tapi kalau mampu tak kisahlah. Sebab perbincang yang aku tulis ni ialah nak berjimat.

No comments: