#MyTravelokaEscapade: Benda-benda Yang Aku Akan Buat di London Kalau Aku Menang Free Vacation Dari Traveloka

www.traveloka.com.my sedang mengadakan YOU NEED A HOLIDAY LAH Traveloka Online Contest and of course aku nak holiday free daripada diaorang.

Macam semua orang tahu, aku sangat obsess dengan benda yang related dengan British. Lagu, band, movies, team bola dan even accent diaorang pun macam music to my ears bila dengar diaorang bercakap.

So apa yang aku akan buat di London kalau aku menang contest #MyTravelokaEscapade ni? Of couse aku akan pastikan sebelum aku pergi aku akan tempah segala jenis tiket secara online untuk pergi tempat-tempat yang aku akan ceritakan di bawah nanti. Dan sebab negara diaorang ni dah sangat maju dan ada system yang bagus, bus and train ticket pun boleh tempah awal.

Tapi sebaik aku sampai je aku akan try bersembang dengan orang-orang sana dulu untuk menjiwai the environment dan cuba blend in dengan semua benda termasuk cuaca di sana. Tengok? Aku memang perlukan free vacation ni. Korang mesti setujukan?

Anyway, ini antara tempat-tempat yang aku akan pergi.

London Eye



Sampai-sampai je aku akan pergi naik London Eye. Walaupun aku pasti akan ada beribu orang yang akan beratur untuk naik tapi aku tetap akan naik dan macam aku cakap tadi aku kan akan beli online ticket? Mestilah tak lama sangat nak beraturnya kut. Di sini macam semua orang tahu kita akan berada di puncak paling tinggi dan masa inilah kita boleh tengok view London ni. Mesti best gila.

Big Ben



Big Ben ni sebenarnya decribe dia punya tower, jam dan loceng dia. Big Ben ni boleh dikatakan sangat historical dan sebenarnya ianya dibina menggantikan Palace of Westminster yang terbakar dan semua ni berlaku dalam abad ke 19. Imagine dah berapa lama. Nama sebenarnya yang diberi kepada Big Ben ni ialah The Great Bell tapi tak catchy kut nama nya. Since aku dah tengok website diaorang dan pada masa ini diaorang tengah buat renovation dan tak boleh join dia tour, aku akan pergi tengok dari luar dan pastikan aku akan dapat ambik selfie dengan The Big Ben ni. Hihi.

Buckingham Palace



Tempat historical yang aku nak sangat pergi ialah the Buckingham Palace. Kalau Big Ben abad ke 19, Buckingham Palace ni pulak abad ke 18!! Kira macam Istana Negara lah kalau dekat Malaysia ni.



Tour dekat sini ramai yang orang nak tengok ialah masa Changing of the Guard ceremony (Youtube video dekat atas) dekat St Jame's Park. Familiar kan nama tu? Itu kan nama stadium Newcastle United. Di sini jugak diaorang akan bawak pergi explore diaorang punya State Rooms.

Hyde Park



Selain dari tempat historical aku teringin jugak nak pergi Hyde Park ni. Hyde Park ni besarnya 350 ekar ada banyak famous landmark termasuk the Serpentine Lake, Speakers'€™ Corner dan the Diana, Princess of Wales Memorial Fountain. Macam historical jugak sebab Hyde Park ni dulu dibuat sebagai tempat memburu Henry Vlll dalam tahun 1536 tapi lebih kepada nak relax-relax dan nak tengok view lah kut. Naik bot ke. Hyde Park ni jugak tempat biasa diaorang buat konsert besar-besaran. Kalau aku nasib baik dan ada budget, kalau ada konsert boleh lah aku pergi join konsert tu jugak.

Ok for now, itu jelah tempat-tempat yang aku can think of, ada banyak lagi sebenarnya tempat boleh pergi macam Natural History Museum, National Gallery, London Zoo dan eh macam-macam tempat lagilah.

Oh lastly, of course aku akan pergi shopping jugak bila sampai London ni. Dengar cerita area Wembley tu ada London Designer Outlet dan of course tempat shopping paling famous adalah di Oxford Street. Kena pergi semua ini.



Dan yang sudah pasti semua tempat yang aku nak pergi ni aku akan gunakan public transport diaorang macam London Tube dan bas-bas diaorang sebab daripada yang aku baca public transportion diaorang ni bagus-bagus dan efficient belaka. Doakan aku menang. :-)

No comments: